Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Tuesday 24 September 2013

Roti Jala

Assalamualaikum..

Semalam Mummy masak Kari Ayam bersantan. Request dari Ainna Girl. Rumah Mummy ni jarang sekali masak kari letak santan. Healthy lifestyle.. Cewah.. So bila dah ada kari ayam tu teringin pulak nak makan dengan roti jala since dah lama tak makan roti jala. Mummy pun mula lah mengirai...

Jom intai resepinya:-
2 cup tepung gandum
1 cup air
1 cup susu segar/low fat
1 bj telur
1 tsp garam halus
1-2 titik pewarna kuning

Cara2nya:-
Campur kesemua bahan di atas dan blend hingga halus. Bila dah halus masukkan dalam acuan roti jala dan kirai ikut citarasa di atas kuali leper non stick yang telah panas. Guna api sederhana dan masak dalam lebih kurang 1 minit. Angkat dan lipat atau gulung ikut suka.
Jika adunan telalu pekat, tambah sedikit air supaya adunan tadi boleh flow dengan cantik di atas kuali. Sedap makan dengan serawa durian juga. Selamat mencuba..

2 comments: