Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Sunday 22 September 2013

Bread Butter Pudding with Vanilla Sauce

Assalamualaikum semua..

Mummy dah lama tak post resepi di blog ni. Nak type panjang2, tak berapa sempat nak tekan keypad since Mummy have to pay attention melayan kerenah baby Imran yang makin active. Since today Mr. Daddy and the boys takde (balik kebun tengok biri2) Mummy srmpat nak buat Bread Butter Pudding with Vanila Sauce.

Here the receipe:
Bahan2 untuk puding roti,
8 keping roti putih
500 ml susu low fat
2 tbsp butter
2 tbsp gula
2 bj telur
1 tbsp tepung jagung
1 tsp esen vanila
1 kotak kismis hitam

Bahan2 untuk sauce,
1 tin susu cair
2 tbsp tepung kastard
2 tbsp gula

Cara2nya:
Firstly sapu loyang dgn butter. Suaun keping roti dalam loyang dan taburkan kismis.

Kemudian pukul butter, gula dan telur hingga sebati. Masukkan tepung jagung dan esen vanila dan pukul sebati. Apabila sudah sebati, masukkan low fat milk dan pukul itk sebatikannya.

Tuangkan adunan ke dalam loyang yang telah disusun roti. Tekan2 adunan perlahan2 dan biarkan selama 10 minit sebelum dibakar. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan selama 30min dalam suhu 180°c.

Untuk sauce, campurkan susu cair, gula dan tepung kastard dlm periuk. Masak perlahan2 di atas api sederhana.

No comments:

Post a Comment