Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Thursday 5 September 2013

Brainy Bunch, Little Caliphs, Genius Aulad??

Assalamualaikum..

Moga2 semua umat Islam walau di mana anda berada, sentiasa berada dalam keberkatan Allah s.w.t. Dan juga Mummy doakan semua saudara sesama Islam berada dalam keadaan selamat dan sihat sejahtera. Harini Mummy nak bercerita tentang tadika yang berunsurkan Islam. These few days Mummy little bit bz seaching and looking for a kindergarten for Adam. Next year Adam is going to 4 years old and I was thinking that suitable for him to go to school at that age. Di rumah most of the time Adam main dan watch tv. Adam kurang suka read book mungkin sebab dia masih kecil dan mungkin kerana dari baby dia dah di exposed dengan tv. Namun begitu Mummy pantau tv channel yang Adam tonton. 95% tv channel yang Adam tonton berbentuk education seperti Team Umizoomi, Barney, Mickey Mouse Club House, Go Diego Go, etc. Dari situ Adam belajar tentang numbers, colours, shapes, animals and so on. In fact, Adam juga fasih berbahasa Inggeris.

Berbanding pembelajaran yang berbentuk Islamik, bahasa arab, mengaji, jawi dan sebagainya, Mummy dapati ia amat sukar diperolehi dan kalau ada pun kurang menarik perhatian Mummy, inikan pula anak2. Maaf jika mungkin Mummy yang tak jumpa. Kalau ada pun yang menarik   pada Mummy iaitu The Voice of Ummi dari artis Nora.

Jika parents lain mungkin berminat berlumba2 untuk menghantar anak mereka seperti ke Smart Reader, Real Kids, Q'dees & etc. Tidak dinafikan, kindy di atas telah terbukti reputasinya. Melahirkan anak2 yang pandai membaca dan fasih berbahasa Inggeris. Bagi Mummy dan Mr. Daddy, kami prefer Adam cerdik mengaji di usia seawal ni. Terasa sejuk hati dan nampak sangat comel anak2 kecil ini fasih mengaji dan menghafaz surah2. Mummy juga sangat pentingkan hal2 makanan anak2 juga. Akan sentiasa pastikan yang bersih dan halal dahulu. Bukan apa, penting untuk kita jaga pemakanan anak2 kita. We are what we eat. Ia mengalir dalam darah tubuh badan. Memang la kindy yang non-muslim ini kata mereka beri makanan halal pada anak kita. Mereka tahu kita orang Islam tidak boleh makan daging khinzir, haram. So mereka masak ayam contohnya. Ayam itu makanan halal. Tp adakah ayam yang diberi pada anak kita itu halal?  persoalannya, dengan siapa di ambil ayam itu, adakah disembelih mengikut syarak, siapa yang masak? Kita sedia maklum yang orang bukan Islam ni sentiasa berhadas besar. Mereka tak pernah mandi wajib pun. Memang tak salah makan dari masakan orang bukan Islam. Dalam hukum pun harus. Tapi kalau ada pilihan kenapa tak nak pilih? Kalau kita nak anak2 kita jadi cemerlang, kita pun kene beri makanan yang cemerlang pada mereka. Selebihnya, Allah yang tentukan. Apa pun segalanya terpulang pada parents masing2 samada nak hantar pada yang muslim atau pada yang non-muslim.

Dah banyak Islamic kindy yang Mummy survey. Yang conventional like Smart Reader, Qdees tak masuk dalam list. Sorry ye.. Hehe.. Besides search dari internet, Mummy call, Mummy personally pergi ke tadika tersebut untuk tengok the environment dan nak tau further about the program offered. Yang jauh ada yang dekat ada. Alhamdulillah ada banyak option cuma nak kene pilih je mana yang sesuai. Mummy ada ke Genius Aulad di Tasik Permaisuri. Environmentnya cantik,bersih dan principle nya juga friendly. Tapi ia jauh dari rumah dan transport provided tak sampai ke kawasan Pandan Indah. Even the program is ok tapi still tak dapat mencuri hati Mummy untuk insist hantar Adam ke situ. Mummy tengok pula tadika Pasti. Ok sebab feedback yang Mummy dapat anak pandai segala macam doa yang diajarkan. Cuma Mummy tak berapa tentang environmentnya. Mummy sangat berkenan dan jatuh cinta dengan program dari Tadika Atfal di Ukay Perdana which pada umur pelajar 4 tahun dan dalam tempoh 8 bulan, pelajar2 nya sudah boleh menghafaz 9 surah2 lazim besides tadikanya cantik bersih dan guru2 yang sangat friendly. Mummy juga sangat suka pada Program tahfiz elite di Tadika As Syakirin di Cheras Utama dan program genius little tahfiz Darul Huffaz di Putrajaya or Kajang. Sayangnya ketiga-tiga tadika ini jauh dari rumah dah kawasan hot jam. So Mummy shortlist Brainy Bunch dan Little Caliphs Program yang sangat dekat dengan rumah. Faham2 lah yang Mummy ada 2 lagi anak yang sekolah tahun 2014. Kalau Mr. Daddy outstation kang tak sempat Mummy nak arrange kalau tadika Adam ni jauh.

Mummy dah pergi Brainy Bunch di Pandan Indah. Alhamdulillah Mummy suka program montessori, yang diguna pakai beside they are english medium school. Mereka juga ajar solat dan they guna talaaqi untuk belajar mengaji. Environmentnya pun ok, modern dan up to date. Ye lah, concept montessori la katakan. Mummy ada pergi ke Little Caliphs di Taman kosas under Cahaya Raudhah. Tapi environmentnya tak dapat menambat hati Mummy dan explanation yang diberi tak berapa memberangsangkan sebab person incharge tak ada masa tu. Yang beri explaination staff baru. Hmm macam mana ye. Telah di tentukan Allah jodoh dengan Little Caliphs under management Tadika Khalifah Didik agaknya. Tadika Khalifah Didik ni membawa program Little Caliphs dan beroperasi di Taman Dagang. Banyak merata banner open day ke branch mereka di Pandan Indah. So Mummy pun call dan mereka jemput Mummy untuk ke open day di Pandan Indah pada 26 October 2013 for further information. Allah, 26 ada Graduation Ainna girl di Grand Season Hotel pula. Takut tak sempat. So Mummy terus ke Taman Dagang dulu untuk tahu sedikit sebanyak about their program sebelum 26 tu. Pertama kali bertemu dengan Teacher Aisyah yang lemah lembut dan sopan bertudung labuh menambat hati Mummy. Satu persatu Mummy diterangkan tentang Tadika Khalifah Didik dan Mummy betul2 suka dan terpikat. Dah memang ditentukan Allah, lepas habis graduation day Ainna Girl, Mummy dan Mr. Daddy terus pulang untuk bersolat dan Mummy terus bawa Adam dengan ditemani Irfan ke open day mereka di branch Pandan Indah. Mr. Daddy tak ikut sebab tunggu ustaz datang pukul 3 pm. Sesampai di Tadika Mummy pun melihat kawasan sekeliling di dalam tadika. Dan masuk ke bilik briefing untuk mendengar lebih lanjut tentang teknik2 pembelajaran yang digunakan di Little Caliphs. Nekad hati Mummy untuk mendaftarkan Adam disini beside the environment menarik dan teacher2 yang friendly dan sangat terang memberi penjelasan pada setiap pertanyaan Mummy. Mummy pun bayar RM200 for deposit dan dapat pulak sepasang uniform percuma sebab mendaftar pada hari yang sama. Alhamdulillah. Adam bakal menjadi student Little Caliphs this 2014 session.

Hopefully Adam dapat menjadi pelajar yang cemerlang dan dapat belajar dari setiap yang diajarkan oleh guru2 nanti. Dan harap guru2 sentiasa memberi tunjuk ajar pada Adam juga. Tapi kita perlu ingat, kita tak boleh serahkan sepenuh tanggung jawab kita pada guru saja. Kita sebagai parents pun kene ambil masa dan ajar sendiri anak2 kita. Baru lah ilmu itu berkat dan manfaat. Sekian saja buat kali ini. Tunggu lain kali Mummy update progress Adam di Little Caliphs InsyaAllah..

17 comments:

  1. Salam mummy empunya blog. Monthly little caliph yuran berapa kena bayar? Hope dpat sikit info.Thanks.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam en tajul ariffin. Mohon maaf atas kelewatam menjawab pertanyaan tuan. Monthly utk little caliph ialah rm250 bagi sesi pagi sahaja

      Delete
    2. Assalam puan... Tahun 2016 dah rm280... berhajat nak hantar kat Litter Caliphs juga.. Anak 4 Tahun.. Insyaa-Allah

      Delete
    3. Assalam..utk full day session berapa ye?

      Delete
  2. Assalamualaikum Tuan/Puan. Boleh sy tahu mcm mana pembelajaran anak tuan puan di little caliphs ye? Berminat untuk tahu.. terima kasih..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum puan, wah bestnya..saya masih dok servey nak hantar tadika mana anak saya, G.Aulad @ Little Caliph.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum puan, wah bestnya..saya masih dok servey nak hantar tadika mana anak saya, G.Aulad @ Little Caliph.

    ReplyDelete
  5. Boleh tk saya dptkan detaik contact number untuk sekolah ini

    ReplyDelete
  6. Boleh tk saya dptkan detaik contact number untuk sekolah ini

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, post puan ni in 2014, skrg dh 2016..kalau boleh sy nak tahu juga apa post review nya little caliph tu after ank puan belajar di sana? Overall review? Thank you :)

    ReplyDelete
  8. Sy ada hantar ank ke little caliphs area nilai masa umur 4 years..at the 1st time everything ok until dia masuk 5 years..teacher yg ajar ank sy sgt biadap krn menggelarkn ank sy sbg budak lembap..sdgkn bg sy pencapaian ank sy adalah sgt bagus utk umur 5 years..communication dgn parents pn failed..sbb apa sy ckp cmtu?sbb everytime sy tnya ttg pencapaian ank sy, dia mcm nk ngelak2..smpai skrg sy msh sabar and tnggu ms utk meletup ja...klu dh meletup nnt sy akn dedahkn nm tadika trsebut..x tau mcmmn little caliphs ambik teacher pkai kelayakan apa sbb tgk cr dia gelarkn ank sy spr dia seorg yg tdk brpndidikan dan tak ada sifat sabar dlm diri..mcmmn parents nk respect teacher klu cmni???byr mahal2 tp hasilnya???

    ReplyDelete
    Replies
    1. ishh,,kurang ajar nye teacher tu..tergamak gelar ank murid dia gitu..kuang ajor sungguh lah hai..

      Delete
    2. Sis bole tau little caliph nilai mana tu.. Bru ingat nk anta kat laman delinia

      Delete
  9. Sy ada hantar ank ke little caliphs area nilai masa umur 4 years..at the 1st time everything ok until dia masuk 5 years..teacher yg ajar ank sy sgt biadap krn menggelarkn ank sy sbg budak lembap..sdgkn bg sy pencapaian ank sy adalah sgt bagus utk umur 5 years..communication dgn parents pn failed..sbb apa sy ckp cmtu?sbb everytime sy nk jmp n tnya ttg pencapaian ank sy, dia mcm nk ngelak2..smpai skrg sy msh sabar and tnggu ms utk meletup ja...klu dh meletup nnt sy akn dedahkn nm tadika trsebut..x tau mcmmn little caliphs ambik teacher pkai kelayakan apa sbb tgk cr dia gelarkn ank sy spr dia seorg yg tdk brpndidikan dan tak ada sifat sabar dlm diri..mcmmn parents nk respect teacher klu cmni???byr mahal2 tp hasilnya???

    ReplyDelete
  10. Saya menghantar anak saya, 2 orang ke LC USJ14 Subang Jaya. Sanagt berpuas hati dengan operator, principal LC. Principal LC di USJ percaya pada percaya play based learning, anak-anak tak dipaksa untuk belajar, tapi diorang akan make sure, kalau tak boleh lama, sekejap pun jadila. walaupun masa tak lama, alhamdulillah, banyak progress. Even anak pun ada cakap, ummi, teacher ask to speak in English and I like to speak in English.

    Mereka ada confidence, pertuturan pun very bubbly, teacher2 sangat menyejukkan hati..truthfully speaking. Mana2 pun saya rasa tergantung kepada teacher-teacher yang ada.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum mummy..boleh share tak progress adam after 3 years anta dekat LC?

    sy sekarang tengah survey2 nak anta anak dekat taska next year..tgh confuse nak pilih ..huhu

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah seronok hantar anak di little caliphs... Selama 3 tahun di sana sehingga hari ni sembahyang mengaji alhamdulillah besode that english pn ok.... Menyesal x hanatar adik2 nyer ke sana p apa bleh buat masalah kewangan... Hanya mampu senyum... Janji ader anak dr little caliphs yg membanggakan... Alhamdulillah

    ReplyDelete