Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Sunday 4 August 2013

Cornflakes Madu

Seperti yang dijanjikan, ini dia resepi Cornflakes Madu yang Mummy buat semalam. Tapi Mummy lupa nak ambil photo. Photo nya Mummy post kemudian ye..

Resepi ni sangatlah mudahnya. Sebab tu la Mummy mula dengan yang ini. Sedap pun sedap. Anak2 Mummy suka betul. Kalau buat memang tak boleh sikit. Kene banyak sebab bukan tetamu yang makan banyak. Tuan rumah sendiri yang habiskan. Lebih2 lagi Irfan, nanti dia diam2 ambil balang kuih bawa masuk bilik tv dan duduk makan sampai habis satu balang.

Bahan2:
250 g Cornflakes
125 g Mentega/Butter
6 tbsp Madu/Honey
1 cup Ceri merah (dipotong kecil2)
1 cup Ceri hijau (dipotong kecil2)
Manik kecil warna warni (100,000) untuk hiasan
Paper cup

Cara2:
Cairkan butter dan honey dalam periuk dengan api kecil dan sejukkan
Apabila butter dah sejuk, curahkan dalam mangkuk yang telah dicampur cornflakes dan ceri2 tadi. Gaul rata supaya honey butter merata kesemua cornflakes.
Apabila telah rata, sudukan cornflakes dan masukkan ke dalam paper cup kecil.
Susun atas dulang oembakar dan bakar dalam oven pada suhu 180°c selama 4 minit.

No comments:

Post a Comment