Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Friday 17 May 2013

Daging Goreng Rempah

Ada satu lagi resepi yang Mummy nak share. Ni adalah Mummy punya all time favourite. Dari Mummy kecil hingga lah bila2 Mummy suka sangat lauk ni, Daging Goreng Rempah.

Resepi ni di ajar oleh nenek Mummy yang tersayang. Mummy masih ingat, masa Mummy kecil dulu, kalau nenek tengok Mummy tak berapa berselera makan, beliau akan masakkan Mummy lauk Daging goreng berempah ni. Ye lah, nenek mana tak sayang cucu kan?

Bahan2 dan cara masaknya senang je,

500g daging lembu dihiris nipis*
2 tbsp kerisik kelapa*
Gula/garam/perasa secukup rasa*
Kisar basah,*
1 ibu jari halia muda
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
Kisar kering,*
2-3 tbsp biji ketumbar
1 tbsp jintan manis
1/2 tbsp jintan putih

Perap semua bahan * dalam 20minit.
Panaskan sesenduk minyak dalam kuali. Apabila minyak telah panas, masukkan semua daging yang telah diperap tadi. Goreng dan tambah air untuk kecut dan empukkan daging. Tutup kuali dengan tutup periuk dan masak daging hingga empuk dengan api yang kecil. Sekali sekala periksa daging. Jika belum empuk tambah air lagi. Masak hingga air kering. Apabila daging telah masak, rasa jika kurang garam atau gula. Tambah garam dan gula jika perlu dan masukkan 2-3 tbsp minyak masak ke dalam daging. Finishing lauk daging goreng berempah ini ialah ia tidak berkuah, kelihatan basah berminyak.

No comments:

Post a Comment