Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Thursday 9 May 2013

Butter Prawn

Sebentar tadi baru je Mummy post entry tentang Crunchy Butter Prawn di mana udang butter ni memberi rasa yg rangup apabila dimasak bersama cereals. Sekarang Mummy nak share satu lagi tip tentang butter prawn. Bahan2 yg digunakan lebih kurang sama dgn crunchy butter prawn cuma ada sedikit tambahan bahan. Dan Mummy tau yg butter prawn yg ini selalu org order di seafood restaurant. Tapi kali ni kita tak perlu order dah. Kita masak sendiri dan serve buat keluarga kita pula.

Bahan2:
10 ekor udang laut size xxl
4-5 bj kuning telur
10-15 ulas bawang putih dicincang halus
1-3 tangkai daun kari
1-2 biji cili padi dipotong bulat
1 cup susu cair/low fat
Butter
Serbuk stok ayam
Sos ikan (optional)
Gula

Floss;
Campurkan kuning telur dengan dalam 1/2 tsp serbuk stok ayam dan kacau. Panaskan kuali dengan butter/margerin yg dicampur dengan sedikit minyak. Jangan sampai butter hangus. Apabila telah cair dan panas, tuang kuning telur kedalam kuali. Part ni critical sikit. Kalau salah cara nanti floss tak jadi. Cara Mummy ialah dengan mengangkat tinggi mangkuk kuning telur dan tuang ke dalam kuali yg telah sedia dengan butter cair yg panas. Sambil tuang tu sambil kacau telur dengan belakang senduk. Kacau tanpa henti dengan api yg sederhana besar. Masukkan gula dalam 1 tbsp. Jangan banyak sangat, nanti manis sangat. Kacau sehingga telur garing warna kuning keemasan. Setelah telur garing toskan minyak telur dlm penapis sehingga telur benar2 kering.

Udang;
Udang digoreng dulu sehingga masak dan diasingkan dahulu. Dengan 2-3 tbsp butter/margerin, tumis bwg putih cincang. Apabila telah berbau wangi, masukkan daun kari dan cili padi. Tumia hingga garing dan wangi. Apabila bwg telah garing, masukkan susu cair. Kalau tak nak berkuah sangat, boleh kurangkan susu atau lamakan sikit masak susu. Masukkan serbuk stok ayam, sos ikan. Mummy tak guna garam sebab pada Mummy dah cukup masin. Tapi kalau nak tambah garam lagi, silakan. Apabila kuah tadi pekat sikit, masukkan balik udang yang dah digoreng tadi. Gaul rata supaya semua kuah mengena badan udang. Apabila kuah dah lebih memekat dan melekat dibadan udang, bolehlah hidang udang dalam mangkuk. Dan kemudian taburkan floss tadi di atasnya. Dah jadi lah butter prawn.



No comments:

Post a Comment