Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Thursday 9 May 2013

Crunchy Butter Prawn

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama menyepi, hari ini Mummy kembali menulis. Maaf atas kelewatan mem'posting' resepi2 untuk dikongsikan bersama visitors blog Dapur Omak Den. Mummy dalam masa menyepi ni, agak bz sikit. Mr.Daddy bz, jadinya Mummy pun bz juga.
Malam ni untuk dinner Mummy plan untuk masak masakan macam di chinese restaurant. Menu apa Mummy masak? Menunya ialah, crunchy butter prawn, chillie crab, fish ball soup, mix vegetables. Hmmmm amacam, terliur tak. hehe... Dan yang Mummy nak kongsi sama harini ialah Cruncy Butter Prawn.
Mudah je masaknya. Mari kita tengok senarai bahan2 yang diperlukan utk masak Crunchy Butter Prawn ni.

Bahan2:
10 ekor Udang laut (dicadangkan saiz xxl)
10-15 ulas Bawang putih dicincang halus
2-3 tangkan daun kari
1-2 biji cili padi (kalau nak pedas,lebihkan)
6-8 tbsp oats
3-4 tbsp nestum
1/2 cup cornflakes yg diramas dgn tangan
1 tbsp gula
1 tsp serbuk stok ayam
Sos ikan (optional)
Butter/margerin

Ni la dia bahan2 yg diperlukan. InsyaAllah tak ada yang tertinggal. Sekarang meh kita masak pula dan cara2nya ialah..

Step 1: Masukkan butter/margerin dan ditambah dengan sedikit minyak masak. Apabila butter/margerin dah cair dan panas (tp jgn sampai hangus) masukkan udang. Kiranya udang digoreng dahulu sehingga masak. Apabila udang telah digoreng, angkat toskan udang dari minyaknya dan di ketepikan dahulu.

Step2: Dengan baki minyak butter/margerin tadi, tumiskan bawang putih cincang. Dicadangkan supaya tambah butter/margerin dlm 2tbsp lagi. Tumis bwg putih cincang, bila bau wangi, masukkan daun kari yg sudah dilurutkan dari batangnya. Masukkan juga cili padi yg telah dihiris bulat2. Tumis sehingga semua bahan2 ini wangi dan garing. Kemudian masukkan serbuk stok ayam, gula dan sos ikan.

Step 3: Apabila bahan2 tumisan td telah warna kekuningan, masukkan campuran oats, nestum dan cornflakes. Gaul rata dan sangai dengan api sederhana besar. Sangai hingga warnanya menjadi keemasan. Warna keemasan menunjukkan ia telah benar masak dn rangup.

Step 4: Akhir sekali, masukkan kembali udang yg telah di goreng tadi. Gaul rata udang dgn bahan2 yg disangai hingga merata. Kecilkan api ketika menggaul udang. Setelah rata, udang sedia untul dihidang dan dimakan.

Hmmm senangkan.. Tak perlu nak ke chinese restaurant untuk makan makanan yg exclusive mcm ni. Boleh buat di rumah je dan yg penting ia pasti bersih, suci dan halal.



No comments:

Post a Comment