Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Wednesday 26 June 2013

Tauhu 'Kelepet'


Untuk melengkapkan menu ala-ala Chinese kita, Mummy buat tambahan yang diberi nama Tauhu Kelepet. Kenapa namanya Tauhu Kelepet? Sebab kita kene kelepet tauhu tu dulu sebelum memasukkan isi ke dalam nya. Jom tengok apa resepinya..

Bahan2 :-
Beberapa biji Tauhu Kering (yang selalu kita buh dalam mee kari)
300g -- 400g Udang M (buang kulit)
1-2 keping Isi Ikan Pollock (ikan lain pun boleh)
1 biji Telur
Daun bawang
Lada hitam
Garam
Serbuk stok ayam

Cara2 :-
Mula-mula kita potong suku bahagian tauhu. Kemudian kelepetkan dalam keluar, luar ke dalam. Buat hati2 jangan sampai koyak. Bila tauhu dikelepetkan, akan ada isi tauhu dari bahagian dalam yang menebal di dinding2 tauhu. Jadi kita ratakan sedikit dinding tauhu dengan mengambil isi tauhu yang belebihan untuk dicampur dengan bahan2 buat isi nanti. Sesudah dikelepetkan dan dicantikkan bahagian yang ada isi tauhu berlebihan, susun dalam pinggan.

Sekarang part buat isinya pula. Campur semua bahan selebihnya (udang, isi ikan, daun bawang, telur, lada hitam, garam, serbuk stok ayam) ke dalam food processor. Jangan lupa campurkan sekali lebihan isi tauhu tadi. Blend.

Jika isi tadi agak cair, boleh di campurkan lagi udang atau ikan supaya menjadi sedikit pekat. Kemudian di masukkan isi tersebut kedalam tauhu yang dikelepet tadi. Goreng dalam minyak yang banyak dan panas hingga kuning keemasan.

Dah jadi Tauhu Kelepet. Sedap dimakan bersama sos cicah. Ss cicah senang je nak buat. Ambil 1-2 bj bawang putih dan bakar sikit. Kemudian tumbuk lumat dan campurkan dengan sos cili dan sedikit sos cili biasa. Masukkan sedikit sos ikan dan sedikit cuka untuk memberi rasa yang menarik.

Selamat mencuba

No comments:

Post a Comment