Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Monday 18 March 2013

Sup Telur Chinese Style

Dinner time...

Family Mummy dinner dalam pukul 6 petang. Menu untuk petang ni, Mummy buat sup telur sebab Irfan demam. Dengan harapan dan doa Irfan akan segera sembuh makan sup telur yang Mummy masak ni.
Anak2 Mummy semua fan yang teramat sangat dengan sup telur. Biasanya kalau diorang demam, inilah 'ubat' nya..
sup telur yang ala ala sup sirip ikan yu

 
Bahan-bahan:-

4 biji Telur (sebiji seorang untuk anak Mummy yang ber4)
1 biji  Bawang Besar
2 ulas Bawang Putih
2 tbsp Stok Ayam Concentrate
1 tbsp Sos Tiram
1 tsp    Sos Ikan
Serbuk Lada Hitam
Serbuk Lada Putih
2 tbsp Tepung Jagung
Garam
Air

Cara-caranya:-

Campur semua telur ke dalam mangkuk dan simpan asing. Tak perlu pukul sampai kembang. Memadai semua telur pecah dan bercampur. Tapi pastikan telur dibasuh dahulu bersih2 sebelum digunakan demi kebersihan.

Tumis bawang besar yang telah dihiris nipis. Tumis hingga bawang layu kekuningan dan menaikkan aroma seperti bawang goreng. Kemudian masukkan bawang putih yang dicincang halus dan ditumis lagi.
Setelah bawang2 ini layu dan berbau wangi, masukkan dalam 3 cawan air.

Masukkan pula stok ayam concentrate, sos tiram dan sos ikan. Kemudian masukkan serbuk lada hitam, serbuk lada putih dan garam secukup rasa. Kalau suka rasa dan aroma lada tu, boleh la letak lebih sikit. Lagi, lada tu boleh kurangkan bau hanyir telur pada sesiapa yang tak tahan bau telur.

Bila rasa telah menepati selera, biarkan air menggelegak sebelum memasukkan telur. Setelah air menggelegak, masukkan kesemua telur yang telah menjadi 1 tadi. Masukkan telur sambil mengacau sup. Akhir sekali masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan air. Biar menggelegak sebentar dan tutup api.

Sekarang sup telur ala Chinese Style ini sedia untuk dihidang. Visitors, boleh cuba buat untuk anak2 yang demam.


No comments:

Post a Comment