Assalamualaikum

Assalamualaikum w.b.t.

Selamat datang ke blog Mummy, "Dapur Omak Den". Mummy seorang suri rumah tangga sepenuh masa, seorang Isteri dan Mummy kepada 5 cahaya mata, Nur Ainna, Muhammad Iman, Muhammad Irfan, Muhammad Adam & Muhammad Imran.

Mummy suka memasak, memandangkan anak-anak Mummy yang suka makan. Bila tengok anak-anak ni berselera makan, Mummy pun tak rasa penat memasak makanan kegemaran mereka.

Selain dari menjaga hal ehwal rumah tangga, Mummy juga membantu suami dalam urusan penternakan dan pertanian. So, sambil-sambil santai di blog Dapur Omak Den, rajin-rajin lah singgah ke blog Ladang Biri - Biri Omak Den pula, http://www.biri2omakden.blogspot.com/

Monday 25 March 2013

Cerita Tapai

Assalamualaikum..
Sape suka makan tapai manis.. Mr. Daddy dan Ainna suka makan tapai manis. Mummy pun favourite makan tapai manis. Al kisahnya dulu Mummy memang tak pandai buat tapai. Tapi disebabkan pernah satu hari tu Mummy makan tapai yang tak ada rasa dan keras mengkal, jadi Mummy pun berazam belajar buat tapai. Tapai ni Mummy belajar dari MIL yang memang banyak pengalaman memasaknya. Banyak yang dapat pelajari dari MIL Mummy. Terima kasih mak atas segala tunjuk ajar.

Kali pertama Mummy buat tapai, tapainya tak ada rasa dan berwarna keruh. Kira tak jadi la tu. Orang kata buat tapai ada pantang larangnya. Mummy tak la obses sangat dengan pantang2 ni cuma Mummy pastikan pembuatan tapai Mummy bersih dan mengikut cara2 yang betul. Dengan itu, menjadilah tapai buatan Mummy. Dan tidak lupa sentiasa berdoa minta pada Allah s.w.t agar apa yang dibuat menjadi berkat.


No comments:

Post a Comment